onsdag 22 juli 2015

Välkommen till min Blogg =)


                               Hur det är att leva med Epilepsi.

22/7 - 2015

Hej alla här =) 

Jag låg och tänkte tidigare idag om hur det är att leva med Epilepsi. 
Det är många där ute som inte riktigt vet hur jobbigt det är att leva med Epilepsi
Hur begränsad man blir med att leva med detta. 
När alla ens vänner tar körkort och när man själv får vänta och räkna dagarna tills man är anfalls fri och längtar efter att få ta körkort och skaffa jobb.
Tyvärr är det väldigt svårt att få jobb för alla men det är extra svårt att få jobb när man har Ep eftersom många jobb kräver att man ska ha körkort. 
Eller bara vanliga vardags sysslor som att laga mat eller göra en kopp te och man riskerar att få ett anfall och få brännskador eller när man ska bada eller duscha och kan få ett anfall och nästan slå ihjäl sig. Visst ska man vara försiktig överhuvudtaget när det gäller sådana saker men det är extra viktigt att tänka på för oss med denna sjukdom. Vet själv hur det är att slå sönder sig själv eller få brännskador på hela över låret eller riskera att bli bestulen av sina ägodelar om man skulle få ett anfall när man är ute på stan te.x   

Epilepsi är något som bara dyker upp från ingenstans. 
Visst är det många som får känningar innan anfall men för dom som inte får det kan det bli ett helvete rent ut sagt!  

I dagens Sverige är det ungefär 60.000 som har Epilepsi men man vet inte riktigt hur man ska kunna bota det...  Jag som själv har Ep och många av mina vänner har Epilepsi t.ex min sambo Jacob har det. 

Jag har haft Epilepsi sedan jag var 12 år och är 23 år nu. Vet inte riktigt hur många mediciner jag har provat men det känns som det aldrig blir bra. Jag vet att alla med Epilepsi bara vill att den ska försvinna och att man ska tänka att det första man ska göra när man vaknar är att ta sin medicin och det sista man ska göra innan man går och lägger sig är att ta sin medicin. 
Ingen vill såklart äta mediciner men tyvärr så är man tvungen för att man ska slippa skiten ! 

Hoppas att ni som inte har Epilepsi kan läsa detta och kanske kan lära er hur det egentligen är men såklart också folk som redan har Epilepsi kan läsa detta och säkert hålla med mig =)

Ha det så bra alla där ute och om ni vill så får ni gärna dela detta till era vänner och familj =)

Ha det så bra så ses vi snart =)

// Fredrika Arvidsson 

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar